2. Kuadron perniagaan kategori pekerjaan konteks keusahawanan ialah anda bekerja untuk pekerjaan
3. Aset alat bantu jana pendapatan
liabiliti adalah kos tanggungan
4. Aliran tunai ialah
Tunai = (Pendapatan – Perbelanjaan) + (Aset – Liabiliti)
5. GPS digalakkan sebagai alat bantuan perjalanan
6. Waze aplikasi navigasi berkaitan GPS
7. GPS yang baik mempunyai Komunikasi Teraktif Suara
8. Pelan internet terbaik ialah:
i. Kawasan majoriti penumpang
ii. Pelan internet murah bersaiz besar
9. MeterOn inisiatif APAD untuk
i. Penilaian Pemandu
ii. Penjejak Perjalanan
iii. Pengesahan Pemandu
10. Cara memilih laluan yang betul
i. Guna aplikasi telefon pintar
ii. Pengalaman sendiri
iii. Pengalaman penumpang
11. Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) menyelenggara jalan-jalan utama di Malaysia
12. Pemandu adalah duta pelancongan harus menjaga imej negara dan memberi maklumat yang betul.
13. Tempat tarikan di KL antaranya:
i. KL City Gallery
ii. Istana Negara
14. Penumpang dialu-alukan dengan senyuman dan ucapan selamat datang
15. SMS ialah Selesa Mesra Selamat
16. Aduan negatif kenderaan kerana
Kotor dan berbau
17. Perkhidmatan Cemerlang antaranya
i. Sopan dan bertanggungjawab
ii. Mengendalikan barang dengan baik
iii. Menggunakan jalan paling dekat
18. Prinsip komunikasi ialah jangan berbual topik sensitif
19. Sesuatu yang diucapkan disokong dengan Bahasa badan yang baik
20. Panggilan bagi perempuan ialah Cik atau Puan
21. Jaga imej dan komunikasi dalam talian serta imej media sosial. Penumpang tidak ingin ambil tahu aktiviti pemandu
22. SALAM bermaksud:
Sebut nama dan ucapkan salam
Ajukan soalan ringkas berkenaan dirinya
Luahkan pujian ikhlas tanpa sindirian
Ajukan soalan releven berkaitan dirinya
M..
Nyatakan maksud M? Minta Diri
23. Perkataan MESRA ialah Bahasa badan. Cara pemandu memandang dengan pandangan cermin belakang sekali sekala
24. Minta Diri Menamatkan perbualan maksudnya:
i. Jumpa lagi
ii. Saya minta diri dulu
iii. jaga diri
25. Penumpang sukar ialah
Penumpang yang tidak berpuas hari terhadap perkhidmatan yang diberikan
26. Panduan menangani penumpang sukar ialah:
i. Bertenang
ii. Beri perhatian
iii. Selesai masalah dengan syarikat
27. Jika berlaku perkara tidak diingini, jangan salahkan penumpang dan syarikat
28. Pemandu tidak boleh berdebat dengan penumpang
29. Maksud tidak menyalahkan penumpang atau syarikat ialah
Memberikan penerangan situasi sebenar tanpa menyalahkan sesiapa
30. SANTUN ialah prinsip khidmat kepada Orang Kurang Upaya (OKU)
31. Berhenti di tempat selamat dan membantu menaikkan OKU adalah prinsip SANTUN yang menggambarkan SELAMAT.
32. “Buka pintu kenderaan, benarkan mereka memegang bahu anda, pastikan mereka duduk dengan selesa, gunakan approach and assist”. Pernyataan ini untuk penumpang kurang upaya penglihatan
33. Langkah mengambil perempuan mengandung dan warga emas
i. Keluar dan buka pintu, biarkan barang diluar dahulu
ii. Pastikan penumpang telah duduk
iii. Berhenti berdekatan dengan penumpang yang mengandung
34. Tugasan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)
-Kuasa merancang, kuasa kawal selia, kuasa penguatkuasaan.
35. Fungsi JPJ ialah
Mewujud dan mentadbir system latihan, pengujian, pelesenan pemandu bagi melahirkan pemandu kompeten, mematuhi peraturan dan berhemah
36. Hukuman penjara dan denda di bawah APAD 2010 dan APJ 1987 (Akta 333) boleh dikenakan. Penyelesaian ke ialah dengan pemberian kompaun
37. Batal lesen boleh diambil sekiranya kesalahan bukan kompaun antaranya:
i. Ubahsuai kenderaan yang tidak dibenarkan
ii. Tidak Menggunakan meter
iii. Memujuk/Mengulat
38. Kesalahan boleh dikompaun lebih sekali kecuali Lesen PSV tamat tempoh
39. Kriteria pemandu antaranya;
i. Warganegara dan penduduk tetap
ii. Tidak disenarai hitam PDRM/JPJ
40. Saringan rekod PDRM, JPJ dan APAd serta pemeriksaan kesihatan perlu untuk mendapatkan Kad Pemandu
41. Semua pemandu akan disemak Penilaian Prestasi Tahunan (PPT) semasa memperbaharuai kad pemandu
42. Tujaun Kod Etika Pemandu ialah:
i. Dijadikan tatacara dalam memberikan perkhidmatan
ii. Meningkatkan kualiti tahap profesionalisme
iii. Mempermudahkan pengawalseliaan dan penguatkuasaan.
43. Cangkul bukan alat kecemasan
44. Persediaan dokumen sebelum perjalanan ialah:
i. Lesen memandu
ii. Kad Pengenalan
iii. Kad Pemandu
iv. Lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV)
45. Pemeriksaan berkala dilakukan di PUSPAKOM
46. Persediaan kenderaan ialah
i. Kenderaan diselenggara dengan baik
ii. Mempunyai alat kecemasan
iii. Minyak petrol/gas mencukupi
47. Pemandu teksi hendaklah kelihatan kemas terurus seperti berikut:
i. Kuku dipotong rapi
ii. Pakaian bersih dan kemas
48. Pemandu memastikan kesihatan di tahap baik:
i. Pemandu maklum pada syarikat untuk gentian pemandu
ii. Pemandu tidak ada masalah mental
iii. Tidak menghidap penyakit berjangkit sehingga sembuh
49. Tumpuan memandu hendaklah dipatuhi
i. Penggunaan telefon bimbit adalah dilarang
ii. Mematuhi papan tanda dan lampu isyarat
iii. Memberi laluan pejalan kaki melintas
iv. Memberikan isyarat membelok apabila berhenti ambil/turunkan penumpang
50. Pemanduan bahaya semasa beroperasi antaranya menambah kelajuan untuk cepat sampai ke destinasi
51. Bau kereta kurang menyenangkan antaranya
i. bau rokok
ii. bau makanan basi
iii. Pakaian, kasut, stoking berbau
52. Pemandu tidak dibenar mengambil dan menurunkan penumpang di tempat tidak dibenarkan/mengganggu lalu lintas.
i. Memberi nasihat pandangan tempat naik dan turun yang betul
ii. Tidak boleh membiarkan penumpang tertunggu-tunggu
iii. Bantu mendapatkan gantian kereta sekiranya kenderaan anda rosak/kemalangan
53. . Profesional dan beretika dengan penumpang dan jangan melakukan perkara yang dilarang
54. Kurangkan kelajuan dan jarak selamat apabila situasi:
i. Terdapat pemandu yang cuai semborono
ii. Terdapat pejalan kaki melintas di Kawasan tidak sepatutnya
iii. Terdapat kenderaan berhenti di atas jalan raya
iv. Terdapat jalan keluar masuk berdekatan
55. . Apabila menghampiri persimpangan;
i. berada di Lorong yang betul sekurangnya 60 meter
ii. Perhatikan tanda lalu lintas dan had laju
No comments :
Post a Comment