April 5, 2017

Apa itu Bitcoin?

Apa itu Bitcoin?

December 4, 20154158 2
HashFlare
Ramai yang masih tidak tahu apa itu Bitcoin? Bitcoin adalah satu bentuk mata wang digital, yang dicipta dan digunakan secara elektronik. Tiada siapa yang mengawalnya. Bitcoins tidak dicetak, seperti Dolar, Euro atau Ringgit Malaysia- Bitcoin yang dihasilkan oleh manusia menggunakan komputer di seluruh dunia, dengan menggunakan perisian untuk menyelesaikan masalah matematik.


Ia adalah contoh pertama kategori wang yang semakin banyak dikenali sebagai cryptocurrency.

Pengenalan Asas Untuk Bitcoin

Apa Itu Bitcoin?

Bitcoin (BTC) adalah revolusi mata wang digital baru dan rangkaian pembayaran – yang mengubah cara orang melihat dan menggunakan wang.

Ia wujud hampir sepenuhnya di internet dan tidak terbentuk pada apa-apa fizikal. Pembayaran adalah ‘peer-to-peer’ (P2P), bermakna mereka hanya melibatkan pihak-pihak yang menjalankan transaksi, tanpa memerlukan apa-apa kuasa pusat tunggal (seperti bank).

Semua urus niaga Bitcoin direkodkan secara kekal pada lejar awam yang boleh dilihat yang dipanggil ‘blockchain’. Salinan blockchain itu wujud di setiap node dalam rangkaian Bitcoin.

Bitcoin boleh digunakan oleh sesiapa sahaja di dunia, pada bila-bila masa, dengan akses kepada komputer atau telefon pintar yang disambung internet. Pengguna boleh menghantar atau menyimpan bitcoin dengan aplikasi perisian yang dikenali sebagai ‘Wallet’, atau menyimpan mereka sepenuhnya di luar talian di atas kertas atau dalam wallet berasaskan perkakasan (lihat bahagian Wallet untuk maklumat lanjut.

Pada masa ini, Bitcoin mempunyai beberapa kegunaan. Ia boleh dibelanjakan sebagai wang di kedai-kedai dalam talian dan fizikal yang menerima Bitcoin, atau sebagai bayaran antara manusia. Ia sering bertindak sebagai pelaburan atau sebagai spekulatif instrumen oleh peniaga-peniaga mata wang. Beberapa kegunaan untuk Bitcoin dan blockchain yang baru muncul yang tidak melibatkan wang sama sekali – seperti pendaftaran pemilikan aset, atau kontrak.

Dengan Bitcoin, ia tidak perlu untuk menukar mata wang apabila berada di negara-negara lain, kerana Bitcoin adalah sama di mana-mana.

Siapa Yang Mengawal Bitcoin?

Oleh kerana tiada kuasa pusat atau server, ia akan menjadi mustahil untuk menutup rangkaian  Bitcoin tanpa menutup internet itu sendiri.

Bitcoin juga tidak disokong oleh mana-mana kerajaan, bank pusat atau komoditi lain. nilai
intrinsik terletak pada kekurangan, dan prinsip matematik asas. Bitcoin ditadbir oleh protokol
kriptografi yang mendasarinya (itulah sebabnya Bitcoin sering dirujuk sebagai ‘cryptocurrency’
atau ‘mata wang digital’).

Protokol ini menghadkan bilangan bitcoin kepada sejumlah 21 juta. Coin baru dikeluarkan ke
rangkaian setiap 10 minit, dalam jumlah yang berkurangan dari masa ke masa, melalui proses  yang dikenali sebagai ‘mining’. Proses ini akan berakhir sekitar tahun 2140. Pada masa ini  terdapat lebih 14 juta Bitcoin sudah dalam edaran dan berjaya di mining.

Berapa Banyak Nilai Bitcoin?

Nilai Bitcoin yang naik dan turun terhadap mata wang tempatan sepanjang masa, sama seperti kebanyakan mata wang asing dilakukan.

Sama seperti ringgit, dolar dan euro yang boleh dibahagikan kepada 100 sen, satu Bitcoin juga boleh dibahagikan – tetapi kepada 100 juta unit yang lebih kecil, bukan hanya 100. Itulah unit terkecil (0.00000001 BTC) yang dipanggil ‘Satoshi’. Tidak perlu untuk memegang seluruh Bitcoin untuk menggunakan rangkaian, dan tidak ada jumlah bayaran minimum atau maksimum.

Berapa Fee Pengguna Bitcoin Perlu Bayar?

Tidak seperti lain-lain bentuk pembayaran elektronik, transaksi Bitcoin adalah sama ada
percuma atau hampir percuma. Fee, bila dibayar oleh pengirim, biasanya kos sekitar 0.0002 BTC (kadang-kadang membayar bayaran yang memastikan transaksi itu akan disahkan lebih cepat, walaupun ia adalah pilihan).

Bagaimana Anonymous Atau Privasi Dengan Bitcoin?

Semua urus niaga Bitcoin adalah kekal dan direkodkan pada pangkalan data yang dikenali sebagai ‘blockchain’. blockchain dikongsi dan disahkan oleh Bitcoin pengguna di seluruh dunia, dengan semua rekod dilihat secara terbuka. Lihat explorer blockchain untuk melihat bagaimana sejarah transaksi keseluruhan Bitcoin boleh dicari.

Nama sebenar tidak dilampirkan pada transaksi Bitcoin, namun ia semua menunjukkan Address Bitcoin, jumlah yang dihantar dan penerima, dan masa. Membandingkan data ini dengan maklumat lain yang mungkin membolehkan penganalisis untuk mendedahkan identiti dalam beberapa kes.

Bagaimana Anda Beli dan Jual Bitcoins?

Cara paling mudah untuk mendapatkan bitcoin adalah untuk mendapatkan mereka secara langsung daripada pengguna lain. Jika itu bukan satu pilihan, ia adalah mungkin untuk membeli bitcoin dengan mata wang tempatan di bursa Bitcoin. Walaupun prosedur berbeza, kini terdapat beratus-ratus pertukaran beroperasi di kebanyakan tempat di dunia. Panduan lebih terperinci untuk pertukaran Bitcoin di sini.

Dengan pertukaran ini, pengguna juga boleh menjual kembali Bitcoin dengan mata wang secara (atau boleh lain) tempatan. Pelanggan biasanya memindahkan mata wang tempatan dalam dan di luar pertukaran Bitcoin dengan pemindahan bank, dan kadang-kadang dengan kad kredit.

Latar Belakang & Sejarah Bitcoin

Bitcoin telah dilahirkan ke internet pada Januari 2009 oleh kriptografi yang hanya dikenali dengan nama samaran ‘Satoshi Nakamoto’. Ramai pengaturcara yang lain, menggunakan nama sebenar kini terkenal, dibantu Nakamoto dalam membangunkan protokol pada masa itu dan telah terus bertambah baik sejak bertahun-tahun.

Satoshi Nakamoto berhenti berkomunikasi pada awal tahun 2011, dan identiti sebenar dan lokasi di belakang nama samaran yang tidak pernah didedahkan. Walaupun percubaan kerap oleh media dan komuniti Bitcoin untuk mencari pencipta bitcoin, dia kekal tanpa jejak (anonymous). ‘Satoshi Nakamoto’ mungkin merujuk kepada sekumpulan orang, kerana konsep bebas, P2P, mata wang elektronik berasaskan internet telah dibincangkan oleh ahli kartografi selama hampir tiga dekad.

Bitcoin kekal rasa ingin tahu di internet terutamanya untuk beberapa tahun pertama, dengan harga yang berbeza di antara hanya beberapa sen dan sekitar MYR 92 dalam masa itu. Pada awal tahun 2013, bagaimanapun, kepentingan meningkat dengan ketara dan seluruh dunia mula memberi perhatian. Nilai satu Bitcoin tiba-tiba meningkat dari MYR 71 pada bulan Januari hingga lebih daripada MYR 1500 pada bulan April. Ia kemudian jatuh dan naik turun sepanjang tahun sehingga melambung naik lagi, kali ini untuk lebih daripada MYR 4000. Sejak Disember 2013, bagaimanapun, harga Bitcoin telah kebanyakannya berkurangan atau tahap sama selama tempoh yang lama. Lihat sejarah carta harga penuh untuk maklumat lanjut.

Siapa Yang Menjaga Kemas Kini Rangkaian Bitcoin?

Kod program rangkaian Bitcoin dikekalkan dan ditambah baik oleh kedua-dua sukarelawan dan pemaju yang dibayar. Semua kod adalah sumber terbuka (open-source) dan boleh dilihat umum. Sehingga awal tahun 2015, beberapa pemaju telah dibayar oleh sebuah badan yang dilantik dipanggil Yayasan Bitcoin – tetapi tanggungjawab untuk bayaran ini telah pun diambil alih oleh MIT Media Lab.

Adakah Bitcoin Sah Di Sisi Undang-undang?

Keadaan ini sentiasa berubah-ubah di seluruh dunia, tetapi penggunaan Bitcoin sah di sisi undang-undang di hampir semua negara. Beberapa bidang kuasa di seluruh dunia telah secara tidak langsung menghadkan akses kepada platform dagangan (seperti tanah besar China) atau diletakkan beban pematuhan yang tinggi ke atas penyedia perkhidmatan (New York State). Hari-hari ini, walaupun kebanyakan bidang kuasa liberal (Jepun, Hong Kong, Singapura, Kanada, Australia UK) sedang mempertimbangkan sama ada industri Bitcoin yang harus tertakluk kepada peraturan yang sama atau berbeza seperti industri kewangan ‘tradisional’.

Lebih serius, kenyataan oleh pembesar bank atau kerajaan pusat di negara-negara lain mempunyai sekali menimbulkan kekeliruan tentang kesahihan Bitcoin. Di sesetengah tempat kenyataan-kenyataan ini telah dibersihkan kemudian untuk membolehkan perniagaan Bitcoin untuk beroperasi (Thailand, India, Vietnam). Pada yang lain, pengharaman tersirat kekal keruh tetapi tidak dikuatkuasakan (Ukraine, Iceland).

Kementerian Kewangan Rusia telah menjadi yang paling lantang bersuara dalam usaha untuk mengharamkan ‘pengganti wang’ sama sekali, dan mahu memperkenalkan hukuman tahanan untuk sesiapa sahaja menggunakannya. Ecuador juga telah mengumumkan rancangan untuk melarang penggunaan Bitcoin memihak kepada cryptocurrency rasmi kebangsaan sendiri.

Lain pula di Malaysia, ia tidak diharamkan tetapi Bitcoin tidak diiktiraf sebagai wang yang sah. Boleh lihat kenyataan Bank Negara Malaysia pada Januari 2014.

Adakah Perlu Membayar Cukai Ke Atas Bitcoin?

Dalam kebanyakan tempat di mana terdapat industri Bitcoin yang aktif, kerajaan telah menyatakan hasrat mereka untuk mengenakan cukai atas penggunaan Bitcoin. Terdapat beberapa cara yang berbeza untuk melakukan ini.

Isu-isu yang terbesar setakat ini telahpun: pendapatan dan cukai keuntungan modal kepada meningkatkan nilai Bitcoin, dan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan cukai nilai tambah (VAT) pada jualan Bitcoin.

Banyak kerajaan mentakrifkan Bitcoin sebagai ‘barang’ atau ‘aset’ dan bukannya wang, bermakna ia boleh dikenakan cukai mengikut nilai. Jika anda memperoleh Bitcoin yang pada akhir 2012 untuk MYR 120 dan kini ia bernilai MYR 1200, anda akan bertanggungjawab ke atas cukai keuntungan modal ke atas pendapatan itu. Pengguna hendaklah menyimpan rekod terperinci bagaimana mereka memperoleh Bitcoin dan nilai ia pada setiap perdagangan – peraturan dikenakan kepada pengguna, pelabur dan juga pelombong. Ini adalah keadaan cukai semasa di Amerika Syarikat di bawah peraturan Perkhidmatan Hasil Dalam Negeri (IRS).

Singapura dan Australia telah mengumumkan niat untuk mengenakan CBP ke atas jualan Bitcoin, bermakna harga di bursa di negara-negara berkenaan sebanyak 10% pada mereka di bursa luar negara. Peraturan ini sedang dikaji semula kerajaan.

Beberapa negara Eropah telah menjelaskan bahawa CAT tidak akan dikenakan kepada Bitcoin dagangan. Ini termasuk Switzerland, UK, Finland, Belgium,

Pada bulan Julai 2015 Mahkamah Keadilan Eropah mencadangkan semua Bitcoin pedagang menjadi pengecualian VAT.

Pengguna telah berhujah bahawa meletakkan VAT / GST pada perdagangan Bitcoin bermakna Bitcoin sedang dikenakan ‘cukai-berganda’ – sekali apabila pelanggan memperoleh Bitcoin, dan sekali lagi selepas membuat pembelian biasa dengan mereka.

Apakah ‘Altcoins’?

Bitcoin bukan sahaja cryptocurrency tunggal di dunia, walaupun ia adalah asal dan setakat ini yang paling popular. Ia juga mempunyai modal pasaran yang lebih tinggi. Sejak beberapa tahun Bitcoin dilancarkan, bagaimanapun, beberapa alternatif cryptocurrency, sering dipanggil ‘altcoins’ telah muncul.

Altcoins boleh berfungsi dengan cara yang sama dengan Bitcoin semasa membuat penambahbaikan mendakwa pengesahan lebih cepat (litecoin), jumlah nombor duit syiling lebih tinggi atau berubah-ubah (Dogecoin), privasi (dash dan Monero), atau lebih bentuk cekap tenaga perlombongan (NXT / NEM).

Sistem lain mungkin termasuk cryptocurrency, walaupun bukan sebagai fungsi utama mereka. Ini termasuk Ethereum (kontrak pintar boleh-programkan), Ripple dan Stellar (pemindahan nilai) Bitshares (saham pemilikan aset) dan Namecoin (Edaran pendaftaran Nama Domain).

Pada penghujung kegelapan spektrum, beberapa altcoins wujud hanya untuk tujuan spekulasi, atau sebagai ‘pam dan buang’ skim untuk memperkayakan pencipta mereka.

Perdagangan dan memegang altcoins dianggap lebih tidak menentu dan berisiko daripada Bitcoin. Setakat ini, tiada sebarang penerimaan besar-besaran sebarang altcoin oleh peniaga, dan mereka kekal sebagai topik niche dalam industri cryptocurrency. Kebanyakan altcoins bertukar tangan di bursa, atau sebagai hadiah / tip.



Di mana untuk Beli dan Jual Bitcoin

Coinbox – Menyediakan perkhidmatan membeli / menjual / mendagang Bitcoin secara online.
LocalBitcoin – Menyediakan platfom membeli & menjual Bitcoin secara online & offline.
Untuk pengetahuan lanjut mengenai:

Intro: http://bitcoin.org/en/
Video: https://www.weusecoins.com/en/
Wiki: https://en.bitcoin.it/wiki/Trade

No comments :

Post a Comment